Motorcykel

Risktvåan

Riskutbildning del 2 för motorcykel är en praktisk obligatorisk kurs för motorcykelkörkort. Lika kul som viktig!

Tillgängliga tider

TypDatumPrisTillgängliga platser
Risktvåan – MC2021-08-093700krFåtal
Risktvåan – MC2021-08-163700krFåtal
Risktvåan – MC2021-08-303700krFåtal
Risktvåan – MC2021-09-133700krFåtal

Vad är risktvåan?

Riskutbildning del 2 kräver körvana på motorcykeln och innefattar följande:

  • Hastighet
  • Säkerhet
  • Körning under särskilda förhållanden

All skyddsklädsel och fordon tillhandahålles av trafikskolan. All körning sker med komplett skyddsutrustning.

Under utbildningen granskar vi  olika trafiksituationer som  omkörningsolyckor, mötesolyckor, korsningsolyckor och hastighet. Vi bygger upp olika moment för att prova på olika saker för att känna hur du å din hoj beter sig i olika trafiksituationer.

Varför är den viktig?

Riskutbildningarna för mc – riskettan och risktvåan – introducerades 2009 för att försöka sänka den ökande olycksstatistiken hos MC-förare.

För oss är säkerheten både hos oss själva och våra elever högsta prioritet. Många av oss trafiklärare kör också mycketmotorcykel privat och vet vikten av at ta säkerheten på allvar.

I våra ögon är det ett otroligt viktigt tillskott och en rolig utbildning där man får känna på en motorcykel på riktigt och bli medveten och påmind om faror, risker etc.

Trafikövningsplatsen

Vår nya anläggning ligger på Nifsarpsområdet (Nifsarpsskolan, fordonsgymnasiet) söder om Eksjö, på vägen mot Vetlanda.

Anläggningen har flera asfaltsslingor för att kunna simulera övningar helt efter utbildningsönskemål. I anslutning till banan finns nya fräscha lokaler. Anläggningen är det största trafikcentret på höglandet och förutom riskutbildning för B-körkortstagare erbjuds även möjligheten till utbildning för tung trafik.

Invigningen av den nya anläggningen ägde rum den 10:e maj 2008.

Vid riskutbildning använder vi den senaste tekniken för att simulera halt väglag. Den svenska uppfinningen kallad Skid-car lyfter gradvis bilen från asfalten och skapar på så sätt en mindre friktion, det vill säga ”halka”.